Drumul către un business sustenabil începe cu angajații companiei

→ În aprilie 2014, Parlamentul European a adoptat Directiva (2014/95/UE) privind obligația companiilor cu peste 500 de angajați de a raporta anual impactul social și de mediu. Directiva urmează să fie transpusă în legislațiile naționale până la sfârșitul lui 2016, iar companiile vizate vor trebui să înceapă să publice primele rapoarte cu privire la aspectele non-financiare în 2018 pentru activitatea din 2017 .

→ În septembrie 2015, Națiunile Unite au lansat Obiectivele Globale pentru Dezvoltare Durabilă. În atingerea acestor obiective, sectorul de afaceri joacă un rol crucial. 

icons-final_44671000

copyright: United Nations

→  În Decembrie 2015, în cadrul Conferinței Internaționale privind schimbările climatice (COP21) de la Paris, 195 de țări au semnat un acord istoric privind limitarea încălzirii globale la mai puțin de 2 grade Celsius.

Acestea sunt doar 3 dintre evenimentele care vor schimba modul în care companiile se vor raporta la aspectele de dezvoltare durabilă în 2016 și în anii următori. De la periferia businessului, aspectele de sustenabilitate vor ajunge treptat în toate compartimentele cheie ale companiilor (cercetare și dezvoltare produse, operațiuni, resurse umane, lanțul de aprovizionare, marketing și comunicare, achiziții etc.).

Pentru a ține pasul cu direcțiile de dezvoltare durabilă de la nivel internațional și european, companiile din România vor trebui să înceapă să dezvolte strategii locale de sustenabilitate, bazate pe cele trei dimensiuni ale unui management sustenabil: economie, mediu, societate.

Însă, în România, tranziția spre un sector de afaceri responsabil va însemna, în primul rând, dezvoltarea resurselor umane pentru sustenabilitate. Companiile au nevoie de angajați cu viziune și competențe în acest domeniu pentru a putea face progrese în crearea unui business responsabil.

Iată 5 inițiative prin care companiile din România pot să atragă și să dezvolte angajați pentru un business care să răspundă provocărilor de dezvoltare durabilă din ziua de astăzi:

1) Sustenabilitatea, parte din procesul de recrutare

Un factor important în dezvoltarea unei companii sustenabile constă în recrutarea acelor oameni care înteleg nevoile de dezvoltare durabilă ale companiei si care au valorile, experiența și abilitățile necesare pentru a dezvolta și a pune în practica strategia de sustenabilitate. Companiile au nevoie de angajați motivați să lucreze pentru aspectele sociale si de mediu relevante (materiale) pentru business și care își doresc să pună bazele infrastructurii pentru sustenabilitate în companie.

recrutare_sustenabilitate

 

2) Programe de educație și implicare a angajaților pe partea de sustenabilitate

Aceste programe sunt necesare pentru a obține suportul și motivatia angajaților pentru inițiativele de sustenabilitate, dar și pentru a comunica la nivel intern ce înseamnă responsabilitatea față de mediu și societate pentru companie și pentru jobul fiecărui angajat.

Implicarea angajatilor pe partea de sustenabilitate poate merge și dincolo de job. Retailerul Walmart, prin intermediul programului ,,My Sustainability Plan”, își încurajează angajații să-și analizeze propriul stil de viață și să-și ia un angajament, făcând o schimbare în viața lor cu impact pozitiv asupra mediului sau societății.

3) Training pentru un business responsabil

Dacă sustenabilitatea este cu adevărat o parte integrată a businessului , acest lucru trebuie să se reflecte și în numărul de ore de training pe teme de sustenabilitate relevante pentru business.

Prin participarea la sesiuni de training pe sustenabilitate, angajații dezvoltă abilități și competențe cheie și ințeleg cum pot să contribuie la obiectivele de dezvoltare durabilă ale companiei.

În 2014, 3000 de angajați HSBC au participat la traininguri pe ,,sustainability risk".

4) Leadership pentru sustenabilitate

E nevoie, totodată, de programe de leadership prin intermediul cărora sustenabilitatea să devină un mod de gândire și acțiune în companie. Numai așa pot companiile să contribuie la dezvoltarea unor lideri cu o gândire holistă, care înțeleg sistemul economic și socio-ecologic în care acționează organizația lor. Lideri care reușesc să inspire oamenii din companie să contribuie la o cauza mai mare ce depășește targeturile financiare.

În cadrul studiului ,,Rolul HR-ului în crearea unei companii sustenabile în România”  (ediția 2015) doar 16,7% dintre companiile respondente au spus ca oferă programe de leadership pe sustenabilitate angajaților. 

5) O cultură organizațională care să favorizeze dezvoltarea unui business sustenabil

Toate inițiativele menționate anterior contribuie la crearea unei culturi organizaționale care să favorizeze dezvoltarea unui business sustenabil si care să atragă susținerea managementului și a angajaților pentru actiunile de sustenabilitate. Însa e nevoie ca aceasta cultură sa fie întreținută în mod permanent prin dezvoltarea de instrumente de colaborare și comunicare la nivel intern, prin colectarea feedback-ului de la angajați, prin programe de inovare în domeniul dezvoltării durabile sau prin recunoașterea și promovarea campionilor pe sustenabilitate din companie.

Într-un interviu Invisible Nature, Andrew Savitz, autorul cărții ,,Talent, Transformation and Triple Bottom Line”, descria cultura organizațională drept un cumul de trei elemente: ceea ce spui, ceea ce faci și ceea ce crezi. Sunt multe companii care spun că susțin principiile sustenabilității și care fac diverse lucruri în această direcție, însă Savitz consideră ca acest lucru nu este suficient dacă organizațiile nu cred cu adevărat că sustenabilitatea aduce o valoare semnificativă businessului lor.

Atunci când companiiile vor crede în sustenabilitate, probabil că răspunsul la întrebarea de mai jos, adresată propriilor angajați, va fi unul pozitiv. 

409aba0b-dce8-4aeb-9d1c-5088e129cfda-large

No Comments Yet.

Leave a comment