Raportul ,,Sustenabilitatea corporativă la răscruce"* a fost lansat în luna mai a acestui an, datele prezentate fiind bazate pe o cercetare realizată pe o perioadă de 8 ani (2008 - 2016) de MIT Sloan Management Review și The Boston Consulting Group. De-a lungul celor opt ani, peste 60.000 de respondenți din companii din întreaga lume au participat la chestionar și peste 150 de executivi si lideri au fost intervievați.
Raportul arată că, deși companiile lider pe partea de sustenabilitatea sunt încă o minoritate și nu sunt distribuite în mod egal din punct de vedere geografic și la nivelul industriilor, există o serie de companii care demonstrează că sustenablitatea poate fi un factor care să genereze inovație, eficiență și valoare pentru business.
De asemenea, pe baza celor 8 ani de cercetări, autorii raportului au identificat 8 factori care pot influența în mod semnificativ dezvoltarea de practici sustenabile, indiferent de industrie sau regiune*:
1. Articularea unei viziuni și a unei strategii de sustenabilitate care să pună bazele dezvoltării de noi practici de business.
Rezultatele cercetării arată că 90% dintre executivi consideră sustenabilitatea ca fiind importantă, dar doar 60% dintre companii au o strategie de sustenabilitate.
2. Focus pe aspectele materiale de sustenabilitate
Companiile care se axează pe aspectele materiale raportează un profit cu până la 50% în plus de pe urma initiațivelor de sustenabilitate.
3. Integrarea aspectelor de sustenabilitate în structura organizației prin intermediul echipelor inter-funcționale, targeturilor și indicatorilor cheie de performanta (KPIs).
Integrarea practicilor de sustenabilitate în operațiunile de business dublează șansele unei companii de a realiza profit din inițiativele de sustenabilitate.
4. Explorarea oportunităților de inovare a modelului de business
Aproape 50% dintre companii și-au schimbat modelul de business datorită oportunităților legate de sustenabilitate.
5. Dezvoltarea unui ,,business case" pentru sustenabilitate
În timp ce 60% dintre companii au o strategie de sustenabilitate, doar 25% au dezvoltat un ,,business case" pe care să-și bazeze eforturile de sustenabilitate.
6. Implicarea bordului director
86% dintre respondenți au fost de acord că bordul ar trebui să joace un rol important în dezvoltarea practicilor de sustenabilitate, însă doar 48% au spus că CEO-ul lor este implicat, iar și mai puțini (30%) au fost de acord că eforturile de sustenabilitate ale companiei beneficiază de sprijin puternic din partea bordului.
7. Comunicarea eficientă către investitori a valorilor create prin intermediului sustenabilității
75% din executivii din firmele de investiții sunt de părere că performanța de sustenabilitate ar trebui să facă parte din deciziile de investiții, dar doar 60% dintre executivii din companii sunt de părere că investitorilor le pasă de performanța de sustenabilitate.
8. Colaborarea cu o paletă largă de stakeholderi pentru a produce schimbare strategică.
90% dintre executivi consideră colaborarea ca fiind esențială pentru a avea succes pe partea de sustenabilitate, dar doar 47% au răspuns că organizația lor colaborează strategic.
Cei 8 factori prezentați în studiul ,,Sustenabilitatea corporativă la răscruce" se regăsesc și în modul în care Invisible Nature lucrează cu companiile și în procesul Corporate Sustainability Process dezvoltat de Invisible Nature pentru a ajuta businessurile să integreze valorile și principiile de sustenabilitate în practicile de business și cultura organizațională.
*Datele prezentate în acest articol fac parte din raportul ,, Corporate Sustainability at a Crossroads - Progress toward our common future in uncertain times", dezvoltat de MIT Sloan Management Review și The Boston Consulting Group.